ANALIZA TEHNICA

-heretic visions-

 

 

GENERALITATI

 

Pretul nu reflecta doar echilibrul existent pe moment intre cerere si oferta. El include in acelasi timp si elementul psihologic. Ca atare factorii psihologici au o mai mare influienta in formarea preturilor fata de factorii fundamentali.

 

TEORIA DOW

 

Dow Jones a elaborat teoria care ii poarta numele si care contine in esenta 6 puncte (adaptate la BVB):

1. Indicatorii (BETFI, BETC) reflecta totul in avans. Impreuna, toti participantii la piata detin toate informatiile de importanta pentru a interpreta valoarea unei actiuni, iar aceste cunostinte sunt disipate in fluctuatiile zilnice ale preturilor;

2. Piata are trei miscari – primara, secundara si tertiara. Fluctuatiile de pret sunt intotdeauna o consecinta a acestor trei tipuri de miscari care actioneaza simultan dar nu neaparat in aceeasi directie.

Cea mai mare (importanta) miscare este cea primara care contine trenduri ce se intind pe cativa ani. O piata bull primara incepe atunci cand toate informatiile proaste s-au disipat in preturi si primele sperante referitoare la viitor incep sa apara. Aceasta este prima faza a unei piete bull. In a doua faza aceste sperante se confirma si economia arata ca intradevar isi revine. A treia faza a trendului primar reflecta un optimism exagerat fara nici o baza in realitate. O piata bear primara are exact aceleasi faze, numai ca in sens invers.

O miscare secundara tine de la 3 saptamani pana la cateva luni, adeseori fiind o corectie de 1/3 sau 2/3 din faza primara anterioara.

O miscare tertiara tine mai putin de 3 saptamani. Are prea putina relevanta pentru a determina celelalte miscari.

3. Ariile de suport si rezistenta dau semnalele pentru preturi. Cand cursul fluctueaza intr-un interval ingust timp de 3-4 saptamani sau mai mult se poate sa aiba loc o acumulare de actiuni de catre profesionisti (inaite de crestere) sau o distribuire de actiuni catre marele public (inainte de o scadere).

4. Pretul este confirmat de volum. Importanta miscarii pretului ca si semnal este intarita daca apare o data cu sporirea volumului. Volumul urmeaza directia trendului si daca volumul este mare cand piata urca si mic cand piata coboara atunci este un semnal ca piata va continua sa creasca.

5. Un trend este stabilit de minime si maxime. Un trend crescator este intact atat timp cat noile minime si maxime sunt in crestere. Un trend descrescator este intact atat timp cat noile minime si maxime sunt in scadere.

6. Toti indicatorii trebuie sa confirme trendul actiunilor. Daca BET, BETC si BETFI au directii de miscare diferite atunci trendul trebuie pus sub semnul intrebarii.

 

4 REGULI DE CARE TREBUIE TINUT CONT

 

1. Piata este cu un pas inintea tuturor – miscarea preturilor nu ne arata trecutul, ci viitorul;

2. Piata este irationala.

Cateodata piata nu mai reflecta realitatea cursurile ajungand la valori absurde datorita comportamentului de turma (heard behavior) al participantilor – vezi cresterea din 1929 de dinainte de crach, la noi ELJ, CRB, EPT, AMO. In acele momente piata devine dominata de emotii irationale precum speranta, lacomia si frica.

Datorita faptului ca piata este irationala rezulta ca pe termen lung nu se poate anticipa evolutia ei, insa exista totusi un model matematic care sa o cuprinda, sa o defineasca – teoria haosului.

3. In piata haosul este suveran.

In mod normal valoarea unei actiuni este data de incercarea de a actualiza, de a aduce in prezent profiturile viitoare ale companiei respective. Acest lucru fiind dificil de anticipat (imposibil chiar) face ca sa fie o puternica fluctuatie a cursului.

Mai trebuie avut in vedere faptul ca speculatorii trebuie sa faca bani incercand sa fie cu un pas inaintea celorlalti, adica sa anticipeze azi cum va gandi publicul maine.

4.Charturile se autocompleteaza

Studiile statistice facute in State au aratat ca de cele mai multe ori oamenii vand pt ca si ceilalti participanti la piata vand, nu pentru ca au aparut vesti proaste relativ la economie – heard behavior. Oamenii cumpara o actiune nu pentru ca au ajuns la concluzia ca este buna (gradul I), nici pentru ca au impresia ca piata in general apreciaza ca actiunea respectiva este buna (grad II), ci pentru ca incearca sa anticipeze care ar fi parerea generala din piata in viitor relativ la actiunea respectiva (gradul III). Daca toti participantii din piata folosesc aceleasi date, acelasi gen de soft, aceeasi gandire – linii de trend – in final cu totii vor crede ca vad acelasi lucru si vor face aceleasi miscari.

 

INFORMATIILE, ZVONURILE SI PRETUL

 

Mari averi s-au facut pe bursa de catre cei care au aflat unele stiri inaintea tuturor. Insa acestia, imediat dupa aflarea vestii, au inceput sa actioneze in piata (vanzand sau cumparand). Actiunea lor in piata a avut efecte immediate asupra pretului, si asta inainte de aflarea vestii. Deci pretul trebuie sa reflecte in avans vestile. Cu alte cuvinte pretul contine toate informatiile. Nu mai este nevoie sa incerci sa fii la curent cu stirile, zvonurile, etc. Daca se urmareste pretul cu atentie acesta iti va spune cand sa vinzi sau cand sa cumperi.

In piata preturile sunt cu adevarat influientate de: insiders, SIVM-uri, marii speculatori si marii hedgeri (inexistenti la noi).

 

CONTRARY OPINION TACTIC

 

In piata rezista cel mai tare, cel mai mare il mananca pe cel mai mic. Daca doresti sa anticipezi care va fi in viitor parerea generala va trebui sa faci opusul a ceea ce face investitorul mic de pe piata – vinde cand el cumpara, cumpara cand el vinde – “contrary opinion”. Daca toata lumea, inclusiv mass – media spune ca terbuie sa fie cumparate actiuni inseamna de fapt ca se apropie momentul ca sa vinzi. Cand toti in schimb fug de actiuni este momentul sa te gandesti serios la a cumpara actiuni – “cumpara pe baza de frica, vinde pe baza de lacomie”.

 

FRICA SI LACOMIA

 

Ca factori psihologici care influienteaza preturile sunt sentimente precum  lacomia si frica. Speranta este complementara fricii, adica pe o scadere accentuata sunt persoane care se panicheaza (frica) si vand repede accentuand scaderea, precum si persoane care spera ca preturile isi vor reveni si vand abia la … bottom. Piata este o delicate balanta intre frica si lacomie. Acei traderi care au reusit sa faca bani sunt cei care au fost capabili sa identifice frica si lacomia in altii si sa actioneze pe baza acestei informatii in beneficiul lor in loc sa cedeze acestor puternice sentimente. Cand toata lumea este lacoma este timpul sa ne fie frica, iar cand tuturor le este frica este timpul sa fim lacomi.

 

APARITIA TRENDULUI

 

Piata este de obicei in range (evolueaza intr-un interval determinat). Cand cursul urca intampina diferite nivele de rezistenta si este impins inapoi. Cand coboara, intalneste diverse nivele de suport. Micile fluctuatii intre aceste nivele sunt imprevizibile si, de obicei, doar profituri mici se pot obtine.

Dar, cateodata, piata strapunge toate nivelele de rezistenta si incepe sa se miste cu putere in sus (sau jos, principiul fiind acelasi).  In prima faza a acestei miscari cei mai multi investitori cred ca este o simpla fluctuatie obisnuita care va fi curand corectata, si de aceea multi se vor grabi sa isi incaseze profiturile, sa exploateze aceasta miscare neasteptata a pietei. Insa noi cumparatori intra in joc si, dupa o scurta ezitare, piata incepe din nou sa creasca. Sentimentele jucatorilor din piata se schimba, cei care au au vandut anterior regreta faptul ca s-au grabit sa marcheze profitul si incep sa spere la o sansa de a intra din nou la un pret rezonabil.

Astfel, un trend incepe sa capete contur.

Cand un trend devine certitudine de obicei el se va mentine mai mult decat decat se asteapta oricine. Multi investitori sunt satisfacuti sa iasa de pe pozitie dupa ce au “calarit” trendul o perioada scurta de timp, pentru ca apoi sa priveasca uimiti cum miscarea respectiva continua la nesfarsit. Unele din aceste trenduri se transforma in miscari in masa care se mentin pentru ani si ani si sunt interrupte doar de scurte reactii. Acest gen de trenduri nu se vad prea des in viata astfel ca obiectivul este de a sta cu ele cand au loc. Indiferent ca un trend tine cativa ani sau mai putin, doar in cadrul unui trend se pot castiga averi.

Instrumentul care ne ajuta sa putem urmari cu atentie un trend sunt mediile mobile. Acestea sunt folosite pentru a identifica si urmari un trend. In mod simplist, ma’s sunt expresia trendului actual dupa ce au fost eliminate toate “asperitatile”, fluctuatiile pe termen scurt.

Daca piata este intr-un trend puternic ascendent, toate mediile mobile vor fi sub curs, vor avea directia in sus si ma cea mai lunga (ma 200 de ex.) va fi cea mai departata de pret. Acelasi lucru este valabil si pe un trend descendent, numai ca in sens invers.

Un trend fals se poate determina folosind 2 ma’s. daca una din ele are directia in sus si cealalta in jos rezulta ca trendul aparent inceput  nu este confirmat, miscarea putand fi de fapt o miscare in range (in cadrul miscarilor in range 2 ma’s se “incaleca” de multe ori).

Pentru ca o miscare primara sa se schimbe trebuie sa treaca mult timp pentru ca psihologia trendului primar nu se poate schimba peste noapte. Daca nu se observa un golden cross (trecerea ma 50 peste ma 200) sau un death cross (trecerea ma 50 sub ma 200) rezulta ca secventa s-a schimbat prea abrupt si ne aflam de fapt in fata unei intreruperi temporare a trendului. Explicatia este psihologica – cand preturile se misca dureaza ceva timp pana cand ma’s le ajung din urma. Aceasta intarziere (“lag”) corespunde perioadei de adaptare a participantilor la piata – timpul cat dureaza ca oamenii sa accepte noul pret.

Un semnal foarte puternic apare atunci cand ma’s se incaleca in mod repetat (dand astfel semnale false) pentru o perioada lunga de timp – piata este de fapt in range – si in cele din urma apare un golden cross sau un death cross. Motivul este ca toti investitorii pe termen lung, mediu si scurt au experimentat acelasi sentiment. Aceasta regula este in legatura si cu observatia lui Dow ca un breakout dintr-un interval restrans este un important semnal pentru trend.

O reactie speciala, vazuta in multe trenduri primare, este aceea in care ma scurta (ma 50), in timpul fazei de corectie secundare, se apropie (scade pe trend primar crescator) de ma lunga (ma 200) si chiar face contact cu aceasta, insa reincepe sa creasca fara a strapunge ma 200. Daca ambele medii se incaleca pe directia trendului primar, in realitate apare o noua golden (death) cross cu o puternica confirmare astfel a sustenabilitatii trendului primar.

 

MANIPULARE

 

Daca cineva doreste sa miste toata piata inainte nu cumpara toate actiunile. El va cumpara 2-3 actiuni importante (brd, sif x si imp de ex.) si va astepta sa vada ce efect are acest lucru asupra pietei in ansamblu. Daca toata piata incepe sa creasca inseamna ca sentimentl bull este predominant, altfel bear domina.

 

 

INDICATORI TEHNICI

 

REGULI GENERALE

 

Piata are 2 stari principale: trendul si range. A specula pe baza de trend presupune ca sa cumperi acele actiuni care sunt puternice, adica sa cumperi/adaugi la o pozitie tocmai pentru ca pretul a crescut. A specula pe baza de range presupune sa cumperi acele actiuni care au aratat semnale de slabiciune – au scazut - tocmai pentru ca vor creste. Cand speculezi pe baza de trend folosesti indicatori precum ma’s, macd, price roc. Cand speculezi o actiune in range folosesti indicatori precum rsi, stochastics, cci, cmo, williams’ %R. faptul ca o actiune este in range sau trend este indicat de indicatori precum ADX sau vertical horizontal filter.

 

A. Trebuie cautat un set de 3 indicatori care sa arate urmatoarele lucruri:

1. Care este trendul si cat de intens este:

            a) MA’s

            b) MACD

            c) price ROC

Acesti indicatori ne arata evolutia trecuta a trendului: putere, momentum si directie.

2. Care este directia imediata de miscare a cursului: standard deviation, reversion to the mean – arata cat de mult incearca piata sa revina la starea de normalitate

3. Cand va avea loc aceasta schimbare de curs Bollinger Bands + RSI, stochastic, CCI – pentru a privi in viitor si a vedea cat de mare poate fi oscilatia.

B. In AT urmatoarele idei sunt de baza:

1. observarea trendului

2. divergenta si confirmarea

3. volumul indica schimbarile de pret

4. suport – rezistenta

5. pretul contine toate informatiile

C. Ce ii trebuie unui trader pentru a fi eficient:

1. metoda

2. disciplina de a urma metoda

3. experienta

4. capacitatea mentala de a accepta pierderile ca parte a jocului

5. capacitatea mentala de a accepta castiguri uriase

 

 

Fibonacci numbers : 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55

 

 

INDICATORI TEHNICI - DETALIERE

 

 

MA

 

MA trebuie folosit doar in pietele care au un trend puternic. Poti determina prezenta trendului cu ADX. Scopul sau este de a face un trader sa ocupe o pozitie si ii arata cat timp trebuie sa pastreze pozitia respectiva. In sideways markets apar multe semnale false daca sunt folositi. MA are abilitatea de a prinde o miscare si de a sta cu ea. Ca puncte slabe : semnale false in sideways (range) markets si semnal tarziu de cumparare / vanzare.

Semnale de cumparare / vanzare apar atunci cand:

-MA are trend crescator si cursul actiunii este deasupra MA -> buy

-MA are trend descrescator si cursul actiunii este sub MA -> sell

Daca se folosesc doua MA de zile diferite (13 si 34) semnalele de cumparare / vanzare apar atunci cand:

-MA 13 trece peste MA 34 si ambele au trend crescator -> buy

-Ma 13 trece sub MA 43 si ambele au trend descrescator -> sell

Se recomanda folosirea MA (5,10) pentru termen scurt, MA (20, 50) pentru termen mediu si MA (50, 200) pentru termen lung. Si folosirea numerelor Fibonacci este foarte buna. E de preferat ca al doilea numar sa fie aprofimativ de trei ori primul numar.

MA actioneaza ca prag de suport / rezistenta. Cu cat o MA este atisa de mai multe ori, cu atat devine mai importanta. In acest caz, o trecere a cursului peste aceasta MA poate genera un semnal de vanzare / cumparare valid. O astfel de MA se determina prin incercari.

Intr-un trend crescator, daca cursul atinge MA dar revine -> buy

Intr-un trend descrescator, daca cursul atinge MA dar revine -> sell (short)

MA (200) este un important prag de suport.

Pentru a determina puncte sensibile din chart in care piata genereaza suport / rezistenta se pot folosi 2 MA’s diferite. Punctele in care cele doua MA’s se ating, dar nu se intersecteaza, reprezinta praguri de suport / rezistenta. Se poate folosi chiar si un “curcubeu” de MA’s – 5 MA de zile diferite pentru a determina pragurile de suport / rezistenta. Cu cat sunt mai multe MA’s care se ating, cu atat mai important devine pretul respectiv ca punct de suport / rezistenta. Daca pentru acele valori se observa si un oscilator gen RSI ca atinge nivele de supravandut / supracumparat atunci punctul respectiv este cu atat mai important. Datorita lag-ului pe care le au MA’s insa acest lucru este putin probabil de realizat.

Nu trebuie neglijata importanta folosirii ma’s la determinarea psihologiei participantilor din piata. Astfel, distanta dintre preturi si ma’s ne arata intensitatea sentimentelor de frica si lacomie (fear & hope). Cand preturile se indeparteaza in mod accelerat de ma’s asta ne arata ca trebuie sa ne asteptam la o contrareactie, astfel incat preturile si media vor converge din nou.

Se pot utiliza urmatoarele medii pentru a determina trendurile:

a.MA 12 pe chartul lunar pentru determinarea trendului annual;

b.MA 13 pe chartul saptamanal pentru trendul trimestrial;

c.MA 21 pe chartul zilnic pentru trendul lunar;

d.MA 5 pe chartul zilnic pentru trendul saptamanal.

MOD DE UTILIZARE MA:

1.semnal de cumparare / vanzare – prinde miscarea si sta cu ea pana la capat

2.determinarea pragurilor de suport / rezistenta -> util pentru a folosi “cumpara la suport si vinde la rezistenta”

 

MACD

 

In principiu are aceleasi date de intrare ca si RSI. Folosirea MACD ca semnal de cumparare pentru BB este posibila insa da acelesi rezultate ca si RSI.

MACD se poate folosi ca orice medie in piete cu trend puternic. Existenta trendului este confirmata de cresterea ADX. Ca si MA’s, MACD ne ajuta sa fim de partea trendului aratand cand piata este bullish sau bearish.

Se pot folosi MACD’s cu date de intrare diferite pentru semnale de cumparare si de vanzare. De ex., MACD (8, 17, 9) se poate folosi pe post de buy signal iar MACD (12, 25, 9) pe post de sell signal.

Un alt semnal de cumparare apare atunci cand pe chartul saptamanal MACD desi este in zona de oversold (sub zero) nu mai scade si chiar incepe sa creasca. Daca acelasi lucru se observa si in chartul zilnic atunci este un semnal de cumparare valid.

MACD poate fi folosit si pentru divergente, insa datorita MA’s folosite in compunerea sa apar semnale intarziate.

MACD are capacitatea de a arata si ca un oscilator, prezentand adica nivele de supracumparat si supravandut.

MACD fiind un indicator centrat arata puterea si directia momentului (bull sau bear).

MOD DE UTILIZARE MACD:

1.semnale de cumparare / vanzare (folosind date diferite pentru cumparare fata de vanzare)

2.determinarea puterii si directiei momentului (bull sau bear)

3.divergente

 

Price ROC

 

Se poate folosi in principal pentru a determina puterea si directia momentului (bull sau bear).

Un ROC mare arata nivelul de supracumparat, un ROC mic arata nivelul de supravandut.

ROC poate fi folosit si pentru a sesiza daca o crestere sau o scadere a ajuns aproape de final. Cand ROC incepe sa scada pe trend crescator -> cresterea se apropie de final. Cand ROC incepe sa creasca pe trend descrescator -> scaderea se apropie de final. ROC se poate folosi astfel pentru sesizarea divergentelor. Se poate folosi in acest caz ROC cu un numar diferit de zile: 12 si 25. Este posibila si folosirea numerelor Fibonacci.

 

BOLLINGERS BANDS

 

BB se pot folosi cu cele mai bune rezultate impreuna cu RSI. Atingerea benzii superioare concomitent cu RSI supracumparat -> sell, atingerea benzii inferioare impreuna cu RSI supravandut -> buy. Alti oscilatori care sa indeplineasca functia de confirmare pentru BB mai pot fi OBV si Money Flow. Nu se recomanda folosirea RSI si apoi MACD sau CCI pentru ca acesti oscilatori au aceleasi date de intrare -> aproximativ aceleasi rezultate.

Caracteristicile BB:

1. Schimbari puternice de pret au tendinta de a aparea dupa ce benzile se ingusteaza, pe masura ce volatilitatea scade (o aplicatie practica a teoriei Dow);

2. Cand preturile ies in afara benzilor, o continuare a trendului respestiv este de asteptat;

3. Bottoms si topurile facute in afara benzilor urmate de bottoms sau topuri facute in interiorul benzilor pot anunta schimbari de trend;

4. O miscare care incepe de pe o banda are tendinta de a continua pana cand se atinge cealalta banda. Aceasta observatie este utila pentru a proiecta un target al pretului.

 

 

RSI

 

Este un leading oscilator. Arata conditii extreme – supracumparat, supravandut.

Este folosit ca si confirmare pentru BB (vezi mai sus).

Are o f. buna eficienta in sideways markets.

In piete cu un trend evident este periculos sa il folosesti impotriva trendului. Se poate corela cu ADX – cand scade ADX -> trendul dispare -> trebuie folosit oscilatori gen RSI, CCI, William’s %R, Stochastic. Atunci cand trendul exista, se poate aplica urmatoarea strategie:

-trend crescator -> trebuie cautat supravandut pentru RSII pentru a mai cumpara

-trend in scadere -> trebuie cautat supracumparat pentru aa mai vinde (short)

RSI, CCI, William’s %R si Stochastic sunt indicatori care trebuie folositi in sensul trendului si nu impotriva sa (“trendul este prietenul meu”).

RSI este posibil sa indice praguri de suport si rezistenta. Cand RSI ajunge la extreme si in combinatie cu MA’s si BB poate arata puncte din grafic care au rolul de suport / rezistenta.

Se poate incerca o strategie care presupune folosirea a doi RSI – folosind fiecare un numar diferit de zile. Se va cumpara sau vinde la punctele de intersectie, similar cu modul de folosire a doua MA’s. sau in loc de doi RSI se poate folosi numai unul si o medie mobila a celui de al doilea, urmand ca decizia de cumparare / vanzare sa se faca in functie de nivelul supravandut / supracumparat si intersectia cu MA.

Divergentele se pot aplica cu succes la RSI.

Pentru a face bani rapizi se poate aplica urmatoarea straegie : se cumpara cand indicatorul se apropie de 70 si se vinde imediat ce a trecut de 80.

RSI este un indicator care alerteaza din timp privind o posibila schimbare a directiei (priveste in viitor).

 

 

Urmatoarele capitole vor fi dezvoltate in versiuni ulterioare ale acestui document: behavioral finance, fibonacci retracements lines, gann, haos theory.

 

 

 

 

 

Orice aplicare a celor de mai sus care duce la pierderi financiare sau de alta natura nu va putea fi imputata sub nici o forma autorului acestui document.

Este chiar recomandat cu caldura a nu se folosi in speculatii/tranzactii informatiile prezentate in acest document.

Acest document poate fi transmis, copiat, listat, etc atat timp cat se cere permisiunea autorului si nu se obtine un avantaj material. Nici o modificare de orice natura a acestui document nu este permisa.

Orice critici si sugestii le puteti face pe adresa : hereticus@email.ro

 

Multumesc urmatoarelor persoane: Florin P.,  Dan V., Dan C., Daragos O., Catalin B., Andrei C., Edi G.,Victor N., Jesse L., Catalin C., etc.