ANALIZA TEHNICA
-heretic visions-
GENERALITATI
Pretul
nu reflecta doar echilibrul existent pe moment intre cerere si oferta. El include in acelasi timp si elementul psihologic. Ca atare factorii psihologici au o mai mare influienta in formarea
preturilor fata de factorii fundamentali.
TEORIA DOW
Dow Jones a elaborat teoria care ii poarta numele si care contine in
esenta 6 puncte (adaptate la BVB):
1. Indicatorii
(BETFI, BETC) reflecta totul in avans. Impreuna, toti participantii la piata
detin toate informatiile de importanta pentru a
interpreta valoarea unei actiuni, iar aceste cunostinte sunt disipate in
fluctuatiile zilnice ale preturilor;
2. Piata are trei miscari – primara, secundara si tertiara.
Fluctuatiile de pret sunt intotdeauna o consecinta a
acestor trei tipuri de miscari care actioneaza simultan dar nu neaparat in
aceeasi directie.
Cea mai mare
(importanta) miscare este cea primara care contine
trenduri ce se intind pe cativa ani. O piata bull primara incepe atunci cand
toate informatiile proaste s-au disipat in preturi si primele sperante
referitoare la viitor incep sa apara. Aceasta este prima faza a unei piete bull. In a doua faza aceste
sperante se confirma si economia arata ca intradevar isi revine. A treia faza a
trendului primar reflecta un optimism exagerat fara
nici o baza in realitate. O piata bear primara are exact aceleasi faze, numai ca in sens invers.
O miscare secundara
tine de la 3 saptamani pana la cateva luni, adeseori fiind o corectie de 1/3
sau 2/3 din faza primara anterioara.
O miscare tertiara
tine mai putin de 3 saptamani. Are prea putina relevanta pentru a determina
celelalte miscari.
3. Ariile de suport
si rezistenta dau semnalele pentru preturi. Cand cursul fluctueaza intr-un
interval ingust timp de 3-4 saptamani sau mai mult se poate sa
aiba loc o acumulare de actiuni de catre profesionisti (inaite de crestere) sau
o distribuire de actiuni catre marele public (inainte de o scadere).
4. Pretul este confirmat de volum. Importanta miscarii pretului ca si
semnal este intarita daca apare o data cu sporirea
volumului. Volumul urmeaza directia trendului si daca volumul este mare cand piata urca si mic cand piata coboara atunci
este un semnal ca piata va continua sa creasca.
5. Un trend este stabilit de minime si maxime. Un
trend crescator este intact atat timp cat noile minime si maxime sunt in
crestere. Un trend descrescator este intact atat timp
cat noile minime si maxime sunt in scadere.
6. Toti indicatorii
trebuie sa confirme trendul actiunilor. Daca BET, BETC
si BETFI au directii de miscare diferite atunci trendul trebuie pus sub semnul
intrebarii.
4 REGULI DE CARE TREBUIE TINUT CONT
1. Piata este cu un pas inintea tuturor – miscarea preturilor nu ne
arata trecutul, ci viitorul;
2. Piata este irationala.
Cateodata piata nu
mai reflecta realitatea cursurile ajungand la valori absurde datorita
comportamentului de turma (heard behavior) al participantilor – vezi cresterea
din 1929 de dinainte de crach, la noi ELJ, CRB, EPT, AMO. In acele momente
piata devine dominata de emotii irationale precum speranta, lacomia si frica.
Datorita faptului ca
piata este irationala rezulta ca pe termen lung nu se
poate anticipa evolutia ei, insa exista totusi un model matematic care sa o
cuprinda, sa o defineasca – teoria haosului.
3. In piata haosul este suveran.
In mod normal
valoarea unei actiuni este data de incercarea de a
actualiza, de a aduce in prezent profiturile viitoare ale companiei respective.
Acest lucru fiind dificil de anticipat (imposibil chiar) face ca sa fie o puternica fluctuatie a cursului.
Mai trebuie avut in
vedere faptul ca speculatorii trebuie sa faca bani
incercand sa fie cu un pas inaintea celorlalti, adica sa anticipeze azi cum va gandi publicul
4.Charturile se autocompleteaza
Studiile statistice
facute in State au aratat ca de cele mai multe ori oamenii vand pt ca si
ceilalti participanti la piata vand, nu pentru ca au aparut vesti proaste
relativ la economie – heard behavior. Oamenii
cumpara o actiune nu pentru ca au ajuns la concluzia ca este
buna (gradul I), nici pentru ca au impresia ca piata in general apreciaza ca
actiunea respectiva este buna (grad II), ci pentru ca incearca sa anticipeze
care ar fi parerea generala din piata in viitor relativ la actiunea respectiva
(gradul III). Daca toti participantii din piata folosesc aceleasi date,
acelasi gen de soft, aceeasi gandire – linii de trend – in final cu totii vor
crede ca vad acelasi lucru si vor face aceleasi miscari.
INFORMATIILE, ZVONURILE SI PRETUL
Mari averi s-au facut
pe bursa de catre cei care au aflat unele stiri inaintea tuturor. Insa acestia,
imediat dupa aflarea vestii, au inceput sa actioneze
in piata (vanzand sau cumparand). Actiunea lor in piata a
avut efecte immediate asupra pretului, si asta inainte de aflarea vestii. Deci
pretul trebuie sa reflecte in avans vestile. Cu alte cuvinte pretul
contine toate informatiile. Nu mai este
nevoie sa incerci sa fii la curent cu stirile, zvonurile, etc. Daca se
urmareste pretul cu atentie acesta iti va spune cand
sa vinzi sau cand sa cumperi.
In piata preturile
sunt cu adevarat influientate de: insiders, SIVM-uri, marii speculatori si
marii hedgeri (inexistenti la noi).
CONTRARY OPINION TACTIC
In piata rezista cel
mai tare, cel mai mare il mananca pe cel mai mic. Daca
doresti sa anticipezi care va fi in viitor parerea
generala va trebui sa faci opusul a ceea ce face investitorul mic de pe piata –
vinde cand el cumpara, cumpara cand el vinde – “contrary opinion”. Daca toata lumea,
inclusiv mass – media spune ca terbuie sa fie
cumparate actiuni inseamna de fapt ca se apropie momentul ca sa vinzi. Cand
toti in schimb fug de actiuni este momentul sa te
gandesti serios la a cumpara actiuni – “cumpara pe baza de frica, vinde pe baza
de lacomie”.
FRICA SI
LACOMIA
Ca factori
psihologici care influienteaza preturile sunt sentimente precum lacomia si frica. Speranta este complementara fricii, adica pe o scadere accentuata
sunt persoane care se panicheaza (frica) si vand repede accentuand scaderea,
precum si persoane care spera ca preturile isi vor reveni si vand abia la …
bottom. Piata este
o delicate balanta intre frica si lacomie. Acei traderi care au reusit sa faca bani sunt cei care au fost capabili sa identifice
frica si lacomia in altii si sa actioneze pe baza acestei informatii in
beneficiul lor in loc sa cedeze acestor puternice sentimente. Cand toata lumea este lacoma este timpul sa ne fie frica, iar cand tuturor le
este frica este timpul sa fim lacomi.
APARITIA TRENDULUI
Piata este de obicei in range (evolueaza intr-un interval
determinat). Cand cursul urca intampina diferite nivele de rezistenta si este impins inapoi. Cand coboara,
intalneste diverse nivele de suport. Micile fluctuatii
intre aceste nivele sunt imprevizibile si, de obicei, doar profituri mici se
pot obtine.
Dar, cateodata, piata
strapunge toate nivelele de rezistenta si incepe sa se
miste cu putere in sus (sau jos, principiul fiind acelasi). In prima faza a acestei miscari cei mai multi
investitori cred ca este o simpla fluctuatie obisnuita
care va fi curand corectata, si de aceea multi se vor grabi sa isi incaseze
profiturile, sa exploateze aceasta miscare neasteptata a pietei. Insa noi
cumparatori intra in joc si, dupa o scurta ezitare, piata incepe din nou sa creasca. Sentimentele jucatorilor din piata se schimba,
cei care au au vandut anterior regreta faptul ca s-au grabit sa
marcheze profitul si incep sa spere la o sansa de a intra din nou la un pret
rezonabil.
Astfel, un trend incepe sa capete contur.
Cand un trend devine certitudine de obicei el se va mentine mai
mult decat decat se asteapta oricine. Multi investitori sunt satisfacuti sa
iasa de pe pozitie dupa ce au “calarit” trendul o perioada scurta de timp,
pentru ca apoi sa priveasca uimiti cum miscarea respectiva continua la
nesfarsit. Unele din aceste trenduri se transforma in miscari in masa care se
mentin pentru ani si ani si sunt interrupte doar de scurte reactii. Acest gen
de trenduri nu se vad prea des in viata astfel ca obiectivul este
de a sta cu ele cand au loc. Indiferent ca un trend tine cativa ani sau mai
putin, doar in cadrul unui trend se pot castiga averi.
Instrumentul care ne
ajuta sa putem urmari cu atentie un trend sunt mediile
mobile. Acestea sunt folosite pentru a identifica si urmari un
trend. In mod simplist, ma’s sunt expresia trendului actual dupa ce au fost eliminate toate “asperitatile”, fluctuatiile pe
termen scurt.
Daca piata este
intr-un trend puternic ascendent, toate mediile mobile vor fi sub curs, vor
avea directia in sus si ma cea mai lunga (ma 200 de ex.) va fi cea mai
departata de pret. Acelasi lucru este valabil si pe un trend descendent, numai
ca in sens invers.
Un trend fals se poate determina folosind 2 ma’s. daca una din ele are directia in sus si cealalta in jos
rezulta ca trendul aparent inceput nu
este confirmat, miscarea putand fi de fapt o miscare in range (in cadrul
miscarilor in range 2 ma’s se “incaleca” de multe ori).
Pentru ca o miscare
primara sa se schimbe trebuie sa treaca mult timp
pentru ca psihologia trendului primar nu se poate schimba peste noapte. Daca nu
se observa un golden cross (trecerea ma 50 peste ma
200) sau un death cross (trecerea ma 50 sub ma 200) rezulta ca secventa s-a
schimbat prea abrupt si ne aflam de fapt in fata unei intreruperi temporare a
trendului. Explicatia este psihologica – cand
preturile se misca dureaza ceva timp pana cand ma’s le ajung din urma. Aceasta
intarziere (“lag”) corespunde perioadei de adaptare a participantilor la piata
– timpul cat dureaza ca oamenii sa accepte noul pret.
Un semnal foarte puternic apare atunci cand ma’s se
incaleca in mod repetat (dand astfel semnale false) pentru o perioada lunga de
timp – piata este de fapt in range – si in cele din urma apare un golden cross
sau un death cross. Motivul este ca toti investitorii
pe termen lung, mediu si scurt au experimentat acelasi sentiment. Aceasta
regula este in legatura si cu observatia lui Dow ca un
breakout dintr-un interval restrans este un important semnal pentru trend.
O reactie speciala,
vazuta in multe trenduri primare, este aceea in care
ma scurta (ma 50), in timpul fazei de corectie secundare, se apropie (scade pe
trend primar crescator) de ma lunga (ma 200) si chiar face contact cu aceasta,
insa reincepe sa creasca fara a strapunge ma 200. Daca ambele medii se incaleca
pe directia trendului primar, in realitate apare o noua golden (death) cross cu
o puternica confirmare astfel a sustenabilitatii trendului primar.
MANIPULARE
Daca cineva doreste sa miste toata piata inainte nu cumpara toate actiunile. El va cumpara 2-3 actiuni importante (brd, sif x si imp de ex.)
si va astepta sa vada ce efect are acest lucru asupra pietei in ansamblu. Daca
toata piata incepe sa creasca inseamna ca sentimentl
bull este predominant, altfel bear domina.
INDICATORI TEHNICI
REGULI GENERALE
Piata are 2 stari
principale: trendul si range. A specula pe baza de trend presupune ca sa cumperi acele actiuni care sunt puternice, adica sa
cumperi/adaugi la o pozitie tocmai pentru ca pretul a crescut. A specula pe
baza de range presupune sa cumperi acele actiuni care
au aratat semnale de slabiciune – au scazut - tocmai pentru ca vor creste. Cand
speculezi pe baza de trend folosesti indicatori precum ma’s,
macd, price roc. Cand speculezi o actiune in range folosesti indicatori precum
rsi, stochastics, cci, cmo, williams’ %R. faptul ca o
actiune este in range sau trend este indicat de indicatori precum ADX sau
vertical horizontal filter.
A. Trebuie cautat un set de 3 indicatori care sa arate urmatoarele lucruri:
1. Care este trendul si cat de intens este:
a) MA’s
b) MACD
c) price
ROC
Acesti indicatori ne
arata evolutia trecuta a trendului: putere, momentum si directie.
2. Care este directia imediata de miscare a cursului: standard
deviation, reversion to the mean – arata cat de mult incearca piata sa revina
la starea de normalitate
3. Cand va avea loc
aceasta schimbare de curs Bollinger Bands + RSI, stochastic, CCI – pentru a
privi in viitor si a vedea cat de mare poate fi oscilatia.
B. In
AT urmatoarele idei sunt de baza:
1. observarea
trendului
2. divergenta
si confirmarea
3. volumul
indica schimbarile de pret
4. suport
– rezistenta
5. pretul
contine toate informatiile
C. Ce ii trebuie unui
trader pentru a fi eficient:
1. metoda
2. disciplina
de a urma metoda
3. experienta
4. capacitatea
mentala de a accepta pierderile ca parte a jocului
5. capacitatea
mentala de a accepta castiguri uriase
Fibonacci numbers : 3, 5, 8,
13, 21, 34, 55
INDICATORI TEHNICI - DETALIERE
MA
MA trebuie folosit
doar in pietele care au un trend puternic. Poti determina prezenta trendului cu ADX. Scopul sau este de a face un trader sa ocupe o pozitie si ii arata cat
timp trebuie sa pastreze pozitia respectiva. In sideways
markets apar multe semnale false daca sunt folositi. MA are abilitatea
de a prinde o miscare si de a sta cu ea. Ca puncte slabe :
semnale false in sideways (range) markets si semnal tarziu de cumparare /
vanzare.
Semnale de cumparare
/ vanzare apar atunci cand:
-MA are trend crescator si cursul actiunii este deasupra MA
-> buy
-MA are trend descrescator si cursul actiunii este sub MA ->
sell
Daca se folosesc doua
MA de zile diferite (13 si 34) semnalele de cumparare
/ vanzare apar atunci cand:
-MA 13 trece peste MA
34 si ambele au trend crescator -> buy
-Ma 13 trece sub MA
43 si ambele au trend descrescator -> sell
Se recomanda
folosirea MA (5,10) pentru termen scurt, MA (20, 50)
pentru termen mediu si MA (50, 200) pentru termen lung. Si folosirea numerelor
Fibonacci este foarte buna. E de preferat ca al doilea
numar sa fie aprofimativ de trei ori primul numar.
MA
actioneaza ca prag de suport / rezistenta. Cu cat o MA este atisa de mai multe ori, cu
atat devine mai importanta. In acest caz, o trecere a cursului peste aceasta MA
poate genera un semnal de vanzare / cumparare valid. O
astfel de MA se determina prin incercari.
Intr-un trend
crescator, daca cursul atinge MA dar revine -> buy
Intr-un trend
descrescator, daca cursul atinge MA dar revine -> sell (short)
MA (200) este un important prag de suport.
Pentru a determina
puncte sensibile din chart in care piata genereaza suport / rezistenta se pot
folosi 2 MA’s diferite. Punctele in care cele doua MA’s se
ating, dar nu se intersecteaza,
reprezinta praguri de suport / rezistenta. Se poate folosi chiar si un “curcubeu” de MA’s – 5 MA de zile diferite pentru a
determina pragurile de suport / rezistenta. Cu cat sunt mai multe MA’s care se
ating, cu atat mai important devine pretul respectiv ca punct de suport /
rezistenta. Daca pentru acele valori se observa si un
oscilator gen RSI ca atinge nivele de supravandut / supracumparat atunci
punctul respectiv este cu atat mai important. Datorita lag-ului pe care le au
MA’s insa acest lucru este putin probabil de realizat.
Nu
trebuie neglijata importanta folosirii ma’s la determinarea psihologiei
participantilor din piata. Astfel, distanta dintre preturi si ma’s ne arata intensitatea
sentimentelor de frica si lacomie (fear & hope). Cand preturile se
indeparteaza in mod accelerat de ma’s asta ne arata ca trebuie sa ne asteptam la o contrareactie, astfel incat preturile si
media vor converge din nou.
Se pot utiliza
urmatoarele medii pentru a determina trendurile:
a.MA 12 pe chartul
lunar pentru determinarea trendului annual;
b.MA 13 pe chartul
saptamanal pentru trendul trimestrial;
c.MA 21 pe chartul
zilnic pentru trendul lunar;
d.MA
5 pe chartul zilnic pentru trendul saptamanal.
MOD DE UTILIZARE MA:
1.semnal de cumparare / vanzare – prinde miscarea si sta cu
ea pana la capat
2.determinarea pragurilor de suport / rezistenta -> util pentru
a folosi “cumpara la suport si vinde la rezistenta”
MACD
In principiu are
aceleasi date de intrare ca si RSI. Folosirea MACD ca semnal de cumparare
pentru BB este posibila insa da acelesi rezultate ca
si RSI.
MACD
se poate folosi ca orice medie in piete cu trend puternic. Existenta trendului este
confirmata de cresterea ADX. Ca si MA’s, MACD ne ajuta sa
fim de partea trendului aratand cand piata este bullish sau bearish.
Se pot folosi MACD’s
cu date de intrare diferite pentru semnale de cumparare si de vanzare. De ex., MACD (8, 17, 9) se poate folosi pe post de buy signal iar
MACD (12, 25, 9) pe post de sell signal.
Un alt semnal de cumparare apare atunci cand pe chartul
saptamanal MACD desi este in zona de oversold (sub zero) nu mai scade si chiar
incepe sa creasca. Daca acelasi lucru se observa si in chartul zilnic atunci este un semnal de cumparare valid.
MACD poate fi folosit
si pentru divergente, insa datorita MA’s folosite in compunerea sa apar semnale intarziate.
MACD are capacitatea
de a arata si ca un oscilator, prezentand adica nivele
de supracumparat si supravandut.
MACD fiind un indicator centrat arata puterea si directia momentului
(bull sau bear).
MOD DE UTILIZARE
MACD:
1.semnale de cumparare / vanzare (folosind date diferite
pentru cumparare fata de vanzare)
2.determinarea puterii si directiei momentului (bull sau bear)
3.divergente
Price ROC
Se
poate folosi in principal pentru a determina puterea si directia momentului
(bull sau bear).
Un ROC mare arata
nivelul de supracumparat, un ROC mic arata nivelul de
supravandut.
ROC poate fi folosit
si pentru a sesiza daca o crestere sau o scadere a ajuns
aproape de final. Cand ROC incepe sa scada pe trend
crescator -> cresterea se apropie de final. Cand ROC incepe sa creasca pe trend descrescator -> scaderea se apropie
de final. ROC se poate folosi astfel pentru sesizarea
divergentelor. Se poate folosi in acest caz ROC cu un
numar diferit de zile: 12 si 25. Este posibila si folosirea
numerelor Fibonacci.
BOLLINGERS
BANDS
BB
se pot folosi cu cele mai bune rezultate impreuna cu RSI. Atingerea benzii superioare
concomitent cu RSI supracumparat -> sell, atingerea benzii inferioare
impreuna cu RSI supravandut -> buy. Alti oscilatori care sa indeplineasca functia de confirmare pentru BB mai pot fi
OBV si Money Flow. Nu se recomanda folosirea RSI si apoi MACD sau CCI pentru ca
acesti oscilatori au aceleasi date de intrare -> aproximativ aceleasi
rezultate.
Caracteristicile BB:
1. Schimbari
puternice de pret au tendinta de a aparea dupa ce
benzile se ingusteaza, pe masura ce volatilitatea scade (o aplicatie practica a
teoriei Dow);
2. Cand preturile ies
in afara benzilor, o continuare a trendului respestiv este
de asteptat;
3. Bottoms si
topurile facute in afara benzilor urmate de bottoms sau topuri facute in
interiorul benzilor pot anunta schimbari de trend;
4. O miscare care
incepe de pe o banda are tendinta de a continua pana cand se atinge cealalta
banda. Aceasta observatie este utila pentru a proiecta
un target al pretului.
RSI
Este un leading oscilator. Arata conditii
extreme – supracumparat, supravandut.
Este
folosit ca si confirmare pentru BB (vezi mai sus).
Are o f. buna
eficienta in sideways markets.
In piete cu un trend evident este periculos sa il folosesti impotriva
trendului. Se poate corela cu ADX – cand scade ADX -> trendul dispare ->
trebuie folosit oscilatori gen RSI, CCI, William’s %R, Stochastic. Atunci cand
trendul exista, se poate aplica urmatoarea strategie:
-trend crescator
-> trebuie cautat supravandut pentru RSII pentru a mai cumpara
-trend in scadere
-> trebuie cautat supracumparat pentru aa mai vinde
(short)
RSI, CCI, William’s
%R si Stochastic sunt indicatori care trebuie folositi in sensul trendului si
nu impotriva sa (“trendul este prietenul meu”).
RSI este posibil sa indice praguri de suport si rezistenta. Cand
RSI ajunge la extreme si in combinatie cu MA’s si BB poate arata puncte din
grafic care au rolul de suport / rezistenta.
Se poate incerca o
strategie care presupune folosirea a doi RSI – folosind fiecare un numar diferit de zile. Se va
cumpara sau vinde la punctele de intersectie, similar cu modul de folosire a
doua MA’s. sau in loc de doi RSI se poate folosi numai
unul si o medie mobila a celui de al doilea, urmand ca decizia de cumparare /
vanzare sa se faca in functie de nivelul supravandut / supracumparat si
intersectia cu MA.
Divergentele
se pot aplica cu succes la RSI.
Pentru a face bani
rapizi se poate aplica urmatoarea straegie : se
cumpara cand indicatorul se apropie de 70 si se vinde imediat ce a trecut de
80.
RSI este un indicator care alerteaza din timp privind o posibila
schimbare a directiei (priveste in viitor).
Urmatoarele capitole vor fi dezvoltate in versiuni
ulterioare ale acestui document: behavioral finance, fibonacci retracements
lines, gann, haos theory.
Orice aplicare a celor de mai sus care duce la pierderi
financiare sau de alta natura nu va putea fi imputata
sub nici o forma autorului acestui document.
Este chiar recomandat cu caldura a nu se
folosi in speculatii/tranzactii informatiile prezentate in acest document.
Acest document poate fi transmis, copiat, listat, etc atat
timp cat se cere permisiunea autorului si nu se obtine un
avantaj material. Nici o modificare de orice natura a acestui document nu este permisa.
Orice critici si sugestii le puteti face pe adresa : hereticus@email.ro
Multumesc urmatoarelor persoane: Florin P., Dan V., Dan C., Daragos O., Catalin B.,
Andrei C., Edi G.,Victor N., Jesse L., Catalin C., etc.